Oppgaveoppgaveoppgave

March 28, 2006

Kommentering på bloggene

Filed under: Uncategorized — siljesols @ 9:38 am

Når jeg har tatt en titt på bibliotekbloggene og svarene på spørsmålene jeg har sendt ut, ser jeg at kommentarfunksjonen er lite brukt. Burde man legge mer opp til at leserne kan delta aktivt med å oppfordre til innspill og diskusjon? Dette er jo noe av det som gjør bloggmediet spesielt, kommunikasjonen mellom forfatter og leser. Hvordan kan man fange interessen og engasjere leseren til å delta? Og da kan jeg også spørre, hvem er leserne, er det bibliotekfolk, bibliotekbrukere eller begge deler?

3 Comments »

  1. Jeg kan ikke svare annet enn at jeg er bibliotekar i vgs, og at jeg har din og mange andre blogger på min Bloglines Feed, men at dette faktisk er første gang jeg poster en kommentar i en av bloggene jeg følger med på… Har en liten “intern” biblioteksblogg her på skolen ( http://www.solveien.com/veien ), den ble opprettet i forbindelse med kurset “Skolebiblioteket, morgensdagens læringssenter” ( http://www.bibsent.no/kurs/vgs_kurs2.shtml ) som jeg og to norsklærere går på.

    Comment by Gro Hovland — March 28, 2006 @ 1:49 pm | Reply

  2. Hei Silje. Du kom til rett blogg når du kommenterte på vgsbibblogg. Jeg følger med hos deg og registrerte at du hadde tatt kontakt med dine utvalgte blogger. Da jeg ikke fant noe på vår e-post gikk jeg ut fra at du kanskje ikke hadde noe å spørre oss om i første omgang. Nå går jeg ut fra at epost adressen følger kommentaren inn på ditt bakrom :). Så hvis det er noe spesielt du lurer på må du gjerne ta kontakt.

    Når det gjelder kommentarer så er de så sjeldne at de gleder stort når de dukker opp så takk :). Vgsbibblogg er først og fremst til elevene, men selvfølgelig også for lærere hvis de finner noe av interesse der inne. Og det er kanskje etterhvert blitt mer en kombinasjonsside blogg/nettsted for biblioteket, slik jeg ser det.
    Jeg har vært privat blogger i over to år og vet at det er en terskel å kommentere andres innlegg. Slik tror jeg det er mange som føler det. Roland Barth har skrevet en bok som bærer tittelen “Lysten ved teksten”. Det er en god liten bok som forteller om hvordan tekst møter leser, og dermed gir noen innspill om hvordan vi kan forsøke å formulere oss for å oppnå kontakt.

    Ellers er linken viktig for meg. Slik jeg ser det er den argumentet – det som viser vei videre til refleksjon og forhåpentligvis fornyet kunnskap.

    Jeg vil gjerne svare på dine spørsmål.

    Hilsen Anita.

    Comment by Anita — April 4, 2006 @ 2:51 pm | Reply

  3. Hei igjen.
    Bloggens e-post er vgsblogg@start.no

    Anita.

    Comment by Biblioteket — April 4, 2006 @ 3:45 pm | Reply


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

